مقالات آموزشی

فرق شوره و پوسته سر چیست؟

فرق شوره و پوسته سر برای بسیاری از افراد قابل تشخیص نیست. چرا که علائم این دو مشکل، بسیار شبیه به یکدیگر هستند و هردو باعث ورقه ورقه شدن پوست سر و خارش می‌شوند. در واقع پوسته سر ناشی از خشکی پوست سر اتفاق می‌افتد اما شوره به دلیل چربی بیش از حد رخ می‌دهد.

علت و علائم خشکی پوست سر چیست؟

اصلی ترین دلیل خشک شدن پوست سر ، کاهش میزان رطوبت است . در این حالت پوست سرتان تحریک و پوسته پوسته میشود و در نهایت میریزد . علاوه بر آن استرس افزایش سن تغیرات هورمونی آلودگی هوا یا ابتلا به بیماری هایی نظیر درماتیت آتوپیک یا پسوریازیس نیز پوست سر را خشک میکنند.

خشکی پوست سر می‌تواند ناشی از عوامل زیر نیز باشد:

  • استفاده مداوم از سشوار و اتوی مو
  • قرار گرفتن در معرض هوای خشک و سرد
  • دهیدراته شدن بدن
  • قرار گرفتن در معرض هوای خشک و سرد
  • استفاده بیش از حد شامپو

دلیل شوره سر چیست؟

به طور طبیعی، پوست سر و بدن همیشه در حال بازسازی است و در طی این فرآیند، پوست‌های مرده می‌ریزند و پوست نو جایگزین آن‌ها می‌شود. شوره سر زمانی رخ می‌دهد که پوست‌های سر، سریع‌تر از حالت عادی شروع به ریزش نمایند.

دلیل اصلی شوره سر ، نوعی التهاب و اگزمای پوستی به نام التهاب سبورئیک است که در طی آن پوست سر چرب، قرمز و پوسته پوسته می‌شود. این پوسته‌های سفید یا زرد رنگ، از پوست جدا شده و به شکل ذرات ریز روی موها نمایان می‌شوند.

در اغلب موارد، قارچی به نام مالاسزیا باعث ایجاد شوره می‌شود. این قارچ که به صورت طبیعی روی پوست سر زندگی می‌کند، در بعضی از افراد بسیار زیاد است و باعث رشد بیش از اندازه سلول‌های پوست سر خواهد شد.

برای تشخیص تفاوت شوره و پوسته به موارد زیر توجه کنید:

فرق  شوره و پوسته سر، در آن است که پوسته به دلیل خشکی پوست رخ می‌دهد و به صورت ورقه‌هایی کم وسعت، در این ناحیه قابل مشاهده است. شما می‌توانید با تعویض شامپو مو و انجام یک روتین درست برای درمان خشکی موهایتان، به راحتی این مشکل را حل کنید.

و شوره سر، به دلیل چربی بیش از حد اتفاق می‌افتد. وجود روغن اضافی در کف سر باعث می‌شود تولید سلول‌های پوست سر افزایش یابد و شروع به ریزش کنند. درمان این مشکل نیز با استفاده از شامپو ضد شوره و محصولات کنترل کننده چربی پوست سر، امکان‌پذیر است.

چگونه شوره و خشکی پوست سر را درمان کنیم؟

درمان خشکی پوست سر:

با اطلاع از دلیل خشک شدن پوست سر ، به سادگی می‌توانید این مشکل را درمان کنید. پیشنهاد می‌کنیم موهایتان را باشامپو ضد شوره ملایم بشویید و پس از آن نیز از یک نرم کننده مو با خاصیت آبرسانی استفاده نمایید

درمان شوره:

شما می‌توانید شوره را با استفاده از شامپو مو مناسب درمان کنید. البته در صورتی که از شامپو ضد شوره استفاده کردید و بعد از یک ماه مشکلتان برطرف نشد، بدتر شد یا با تورم پوست سرتان مواجه شدید، توصیه می‌کنیم حتماً به یک متخصص پوست مراجعه کنید. چرا که ممکن است مشکل پوستی دیگری داشته باشید.

 

لوسیون بعد حمام مناسب موهای دارای شوره چرب
شامپو سولفوسال فولیکا مناسب شوره چرب
لوسیون بعد حمام مناسب موهای دارای شوره خشک
شامپو اورکس فولیکا مناسب شوره خشک

دیدگاهتان را بنویسید