مقالات آموزشی

علت لک صورت چیست؟

لک پوستی چیست؟

پیش از آنکه به سراغ علت لک شدن صورت برویم، لازم است توضیح دهیم که لک پوستی به چه معناست. لک به بخش‌هایی از پوست گفته می‌شود که دچار تغییر رنگ شده باشد و متفاوت از رنگ طبیعی پوست شما دیده شود.

جالب است بدانید لک یکی از شایع‌ترین بیماریی‌های پوستی در سراسر جهان است که معمولاً از بدو تولد روی پوست وجود ندارد و به مرور زمان بر اثر علل مختلفی تشکیل خواهد شد.

علت لک صورت چیست؟

به طور کلی  علت لک شدن صورت یا نواحی مختلف بدن، تولید بیش از حد ملانین است. وظیفه ملانین یا سلول‌های رنگدانه پوست، رنگ بخشیدن به پوست می‌باشد؛ گاهی بر اثر علل مختلف تولید این سلول‌ها در نواحی مختلف بیشتر از حد معمول می‌شود و بدین ترتیب شاهد بروز لک خواهید بود.

نور شدید خورشید، علت لک پوست صورت:

قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا دستگاه سولاریوم باعث افزایش تولید ملانین در پوست و بروز لک خواهد شد. این مساله بیشتر در افرادی دیده می‌شود که از کرم ضد آفتاب استفاده نمی‌کنند یا برای برنزه کردن پوست خود به سولاریوم یا حمام آفتاب می‌روند.

تغییرات هورمونی، علت لک صورت در حاملگی:

بسیاری از خانم‌ها در دوران بارداری، عادت ماهانه یا حین مصرف قرص‌های ضد بارداری با لک شدن پوستشان مواجه می‌شود. جالب است بدانید علت لک صورت در حاملگی، تغییرات هورمونی و تغییرات در سطح پروژسترون و استروژن است که موجب تولید ملانین می‌شود.

ملاسما یا لک بارداری اغلب روی گونه‌ها، پیشانی و چانه ایجاد می‌شود و افرادی که پوست سبزه دارند بیشتر در معرض آن قرار دارند.

کک و مک، علت لک صورت روی گونه:

شایع‌ترین علت لک صورت روی گونه، کک و مک است که معمولاً در اثر عوامل محیطی ایجاد می‌شود. بر خلاف تصور عموم، این نوع لک در رنگ‌های مختلف پوست اعم از سفید، متوسط و تیره ایجاد می‌شود و ممکن است به رنگ‌های قهوه‌ای کم‌رنگ، قهوه‌ای پررنگ، سیاه، زرد، قرمز یا برنز دیده شود.

به طور کلی کک و مک در دو دسته زیر قرار می‌گیرد:

  • اپیلایز: این نوع کک و مک که بیشتر در افراد با پوست روشن، کودکان و بزرگسالان رایج است، در فصل تابستان شدت یافته و در روزهای سرد سال کمتر شده یا به طور کامل از بین می‌رود. کک و مک اپیلایز معمولاً به دلیل وراثت ایجاد شده و با قرار گرفتن در معرض نور خورشید زیاد خواهد شد.
  • لنیتایز: این نوع کک و مک بیشتر برای افراد سالمند ایجاد می‌شود و با لک‌های قهوه‌ای تیره روی صورت، پوست سر و بدن خود را نشان می‌دهد.

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت میشود؟

کمبود ویتامین B12 در بدن، یکی از علل بروز لک است که بیشتر برای افرادی با پوست تیره ایجاد می‌شود. علاوه بر آن کمبود ویتامین‌های A و C، اسید فولیک و کم‌خونی نیز به ایجاد لک در پوست صورت و دیگر نواحی بدن منجر خواهد شد.

چه هورمونی باعث لک صورت میشود؟

هورمون‌های جنسی و هورمون غده تیروئید، نقش بسزایی در سلامت پوست و مو دارند. بنابراین با اختلال در تولید هورمون استروژن، پروژسترون، تستوسترون و تیروئید احتمال بروز لک روی پوست تا حد چشمگیری افزایش خواهد یافت.

برای پیشگیری و درمان لک های صورت میتوانید از محصولات زیر استفاده کنید:

کرم ضد آفتاب و ضد لک بی رنگ لافارر
کرم ضد لک سیسپرسا
سرم ویتامین سی ویتالیر
سرم ضد لک آربوتین وایت ویت ویتالیر
کرمرفع لک شب ژیناژن

دیدگاهتان را بنویسید