مقالات آموزشی

علت ریزش مو چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

علت ریزش مو چیست؟

ریزش مو می‌تواند علل بسیار زیادی با منشا‌ء‌های مختلفی داشته باشد. بسیار مهم است که قبل از هرگونه اقدام به درمان ریزش مو، از خود بپرسید دلیل این ریزش مو چیست. خیلی اوقات حتی با درمان علت می‌توانید خود به خود ریزش مو را نیز متوقف کنید، از طرفی هر راه درمانی به نوع ریزش مو بستگی دارد

استرس:

مهم‌ترین دلیل برای ریزش مو چیست؟ شاید بتوان گفت استرس از اصلی‌ترین دلایل ریزش مو است و افراد زیادی حداقل یک بار در عمر خود با آن مواجه می‌شوند. دلیل این استرس می‌تواند هر چیزی باشد، از شرایط کاری سنگین گرفته تا غم و سوگواری و یا هر نوع دیگری از استرس عاطفی. اگر ریزش مو در اثر استرس باشد معمولا نظم و الگوی مشخصی ندارد و ممکن است تنها متوجه کم پشت شدن موها و یا ریزش حجم بیشتری از مو‌های خود شوید.

دلایل ژنتیکی و ارثی:

یکی از سرسخت‌ترین علل ریزش مو دلایل ژنتیکی است. این ژن‌ها ممکن است در خانواده وجود داشته باشند و از نسلی به نسل دیگر منتقل شوند. از مهم‌ترین مثال‌های این نوع ریزش مو نیز ریزش مو و طاس شدن در مردان است که وابستگی زیادی به ژنتیک خانوادگی و دلایل ارثی دارند. درمان این نوع ریزش مو معمولا کار راحتی نیست، با این وجود روش‌های جایگزین مانند کاشت مو و… می‌تواند راه حل مناسبی برای ریزش مو‌های ارثی باشد.

عادات نامناسب غذایی:

کمبود ویتامین نیز در صدر لیست دلایل ریزش مو قرار دارد. مقادیر کم ویتامین ب و کمبود مواد مغذی ضروری دلایل شایع در ریزش مو محسوب می‌شوند. این اتفاق در اثر استفاده از مواد غذایی نامرغوب، ناسالم و یا ناقص اتفاق می‌افتد. علاوه بر ویتامین‌ها، پروتئین نیز تاثیر بسزایی در حفظ سلامت موها دارد. کمبود پروتئین در بدن سبب جلوگیری از رسیدن کراتین به موها و در نتیجه ضعیف شدن آن‌ها می‌شود

بارداری:

بارداری می‌تواند باعث افزایش سطح استروژن شود. در طی این مرحله، مو به دلیل استروژن اضافی در بدن ضخیم‌تر و براق‌تر احساس می شود. با این حال، حدود ۳ الی ۴ ماه پس از بارداری، سطح هورمون شروع به برگشت به حالت عادی می‌کند. با توجه به این کاهش ناگهانی، سیستم بدن و موها شوکه می‌شوند و همین هم دلیلی برای ریزش موی خانم‌ها پس از زایمان خواهد بود.

مشکلات تیروئید:

هورمون‌های T3 و T4 توسط غده تیروئید در بدن تولید می شوند. هنگامی که تولید این هورمون‌ها به نوعی تحت تأثیر قرار بگیرد، این اثر دومینووار بر سایر فرآیندهای بدن نیز تاثیر می‌گذارد. در این میان چرخه رشد موها نیز از آسیب مصون نمی‌ماند، یعنی موهای شما شروع به ریزش می‌کند و با رشته‌های جدید مو نیز جایگزین نمی‌شود. البته این مشکل می‌تواند حتی روی موهای ابرو و بدن نیز تاثیر خود را نشان دهد.

راه‌های پیشگیری از ریزش مو:

درست است که راه‌های زیادی برای درمان ریزش مو وجود دارد، اما بهترین کار این است که در درجه اول تا جای ممکن از ریزش مو جلوگیری کنید و از صرف وقت و هزینه‌ی زیاد درمان در امان بمانید.

استرس خود را کم کنید:

همانطور که گفتیم استرس از علل ریزش مو است اما همچنین روی سفیدی زودرس و عدم رشد موهای جدید هم موثر است. البته که از بین بردن استرس کار سخت و شاید حتی غیر ممکنی است، اما می‌توان حداقل بخش‌هایی از آن را کم کرده و تاثیر آن را تضعیف کرد. برای کم کردن استرس راه‌هایی مانند مدیتیشن و یوگا را فراموش نکنید.

از گرفتن دوش آب داغ خودداری کنید:

درست است که دوش آب داغ گاهی بسیار لذت بخش است، اما حقیقت این است که آب با حرارت بالا می‌تواند آسیب‌های زیادی برای تارهای مو و پوست داشته باشد. از طرفی آب خیلی داغ چربی طبیعی پوست سر را از بین می‌برد و موهای خشک و شکننده‌ای را به جای می‌گذارد که بیشتر در معرض آسیب قرار دارند، به طوری که ممکن است بعد از مدتی به خودتان بیایید و بپرسید دلیل این همه ریزش مو چیست. سعی کنید تا جای امکان از آب ولرم و حتی سرد برای آبکشی موها استفاده کنید.

برخورد ملایم‌تری با موهای خود داشته باشید:

راه‌های زیادی برای آسیب رساندن به موها وجود دارد، از محکم بستن موها با کش‌های لاستیکی و محکم گرفته تا شانه کردن موها در حالت خیس، استفاده از اتوی مو و سشوار با دمای بالا و یا به کار بردن مواد شیمیایی مضر مانند ژل و حالت دهنده و شامپوی نامناسب با حذف این کارها می‌توانید مطمئن باشید که روند بهتری در سلامت موها مشاهده خواهید کرد.

رژیم غذایی مناسب را رعایت کنید:

یک رژیم غذایی سالم، دارای تنوع بالا و مقدارهای مناسب فیبر، پروتئین، کربوهیدرات و روغن‌های طبیعی است. با خوردن غذاهای سالم و تازه و جذب میزان کافی پروتئین و ویتامین‌ها هم پوست موی زیبا و درخشانی خواهید داشت و هم از ریزش مو در اثر کمبود مواد مغذی جلوگیری می‌کنید.

درمان ریزش مو چیست؟

حالا که متوجه شدید علت ریزش مو چیست می‌توانیم به راه‌های درمان موثر برای این مشکل بپردازیم. ذکر این نکته مهم است که ممکن است این روش‌ها با توجه به شرایط برای شما خوب یا بی‌تاثیر باشند، بنابراین قبل از رفتن به سمت هر روش تحقیق کامل را انجام دهید.

ماینوکسیدیل:

ماینوکسیدیل از معروف‌ترین درمان‌های ریزش مو است که شاید نام آن را زیاد شنیده باشید. این ماده موثر البته باید در مراحل اولیه ریزش مو استفاده شود، یعنی نمی‌توانید انتظار داشته باشید که ماینوکسیدیل به طرزی معزه آسا سبب رشد مجدد موهای یک سر طاس شود. معمولا بین شش تا ۱۲ هفته طول می‌کشد تا نتایج ماینوکسیدیل نمایان شود و نکته‌ی مهم این است که به هیچوجه نباید مصرف آن را به ناگهان قطع کنید وگرنه نتایج آن فورا از بین می‌روند.

انواع مکمل و ویتامین:

استفاده از انواع مولتی‌ ویتامین و مکمل نیز می‌تواند برای انواع خاصی از ریزش مو که در اثر کمبود مواد مغذی به وجود آمده‌اند مفید باشد. برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین‌های A، B، C، D، E، روی و آهن می‌توانند بر رشد موهای شما تأثیر بگذارند. به علاوه بیوتین که در فرم‌های قرص و آمپول تزریقی وجود دارد نیز می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد.

متن سربرگ خود را وارد کنید

قرص پریوتین
هیربیوتی
قرص بیوپانتن

دیدگاهتان را بنویسید