مقالات آموزشی

درمان جای جوش و آکنه

درمان جای جوش و آکنه​

جوش‌ها لکه های قرمز برجسته با مرکز سفید هستند که وقتی فولیکول‌های مسدودشده مو ملتهب یا با باکتری عفونی می‌شوند به وجود می‌آیند. انسداد و التهاب در اعماق فولیکول‌های مو باعث ایجاد توده‌های کیست مانند در زیر سطح پوست شما می‌شود. با کشف علت بروز جوش صورت و بدن، جای جوش عفونی و انواع آکنه را می‌توان از بین برد. 

 آکنه چیست؟

باید بدانید که آکنه یک بیماری شایع پوستی است و زمانی اتفاق می افتد که فولیکول های مو زیر پوست مسدود می شوند. سبوم یعنی روغنی که به جلوگیری از خشک شدن پوست کمک می‌کند و سلول‌های مرده پوست منافذ را مسدود می‌کنند.

این روند منجر به شیوع ضایعاتی می‌شود که معمولاً به آنها جوش می‌گویند

تفاوت جوش با آکنه چیست؟

واضح‌ترین راه برای تمایز بین آکنه و جوش این است که درک کنید که جوش‌ها نشانه یک بیماری هستند، در حالی که آکنه خود بیماری است. افرادی که پوست مستعد آکنه دارند، جوش ها را به عنوان بخشی از بیماری خود تجربه می‌کنند، اما همه کسانی که گاه به گاه جوش می‌زنند، پوست مستعد آکنه ندارند. 

فرق لکه‌های تیره آکنه و تفاوت با جای جوش در چیست؟ جای آکنه معمولا قهوه‌ای، قرمز یا سیاه است و حالت مسطح و تخت دارد اما مورد دیگر جای جوش عمیق تولید می‌کند و فرورفته هم می‌شود. 

جای جوش روی صورت چیست؟

برای از بین بردن جای جوش و آکنه و لکه‌های آنها سلول‌های جدید جای سلول‌های قدیمی پوست را می‌گیرند. این سلول‌ها برای ترمیم بافت آسیب‌دیده ملانین تولید می‌کنند. در بیشتر مواقع به‌دلیل شدت آسیب و التهاب، ملانین بیشتری تولید شده که موجب بروز لکه‌های تیره یا اسکار (زخم) می‌شود. به این لکه‌های تیره و زخم، جای جوش می‌گویند.

اثر جوش های مختلف روی صورت

جای جوش و آکنه معمولا به‌صورت لکه‌های تیره، لکه‌های قرمز، اسکار آکنه و اسکارهای قرمز دیده می‌شوند. 

  • لکه‌های تیره و جای جوش قهوه‌ای: این لکه‌ها به‌صورت مسطح روی پوست دیده می‌شوند و معمولا به‌رنگ قهوه‌ای هستند. دلیل اصلی ایجاد این لکه‌ها، تولید بیش‌ از حد ملانین توسط سلول‌هایی است که بافت آسیب‌دیده را ترمیم کرده‌اند.
  • جای جوش قرمز: لکه‌های قرمز، جای جوش‌هایی هستند که به‌تازگی بهبود یافته‌اند. این لکه‌ها هم مانند لکه‌های تیره روی پوست مسطح هستند و معمولا ۶ ماه زمان می‌برد تا کاملا از بین بروند.
  •  اسکار آکنه: بدترین نوع جای جوش روی پوست، اسکارهای آکنه است. این زخم‌ها به‌دلیل آسیب زیاد و التهاب شدید بافت زیرین پوست به وجود می‌آیند. اسکارها به ۲ صورت فرورفتگی یا برآمدگی روی پوست ایجاد می‌شوند. با کرم لایه‌بردار یا راهکارهای خانگی درمان نمی‌شوند و باید با لیزر و روش‌های دیگر بهبود پیدا کنند. 
  • اسکار قرمز: اسکارهای قرمز نسبت به اسکارهای آکنه، شدت کمتری دارند و راحت‌تر درمان می‌شوند. این زخم‌ها به‌صورت فرورفتگی‌هایی با عمق کم روی پوست دیده می‌شوند. اغلب روی گونه‌ها و پیشانی ایجاد می‌شوند و بعد از ۶ ماه بهبود می‌یابند.

جای جوش زونا یا آبله مرغان و بیماری‌های مشابه قرمز است و روی پوست تا مدت زیادی باقی می‌ماند. برای رفع هر نوع جوش از جمله جای جوش تازه یا زیرپوستی باید اقدامات درست و مناسب را در اختیار بگیرید. a

پیشگیری از ایجاد جای جوش:

برای جلوگیری از ایجاد جای جوش باید از دست‌زدن به آن و فشاردادنش خودداری کنید. از ضدآفتاب کمک بگیرید و پوستتان را مرطوب نگه دارید. با این اقدامات ساده می‌توانید از بروز جای جوش جلوگیری کنید.

راه درمان جای جوش :

کرم روشن کننده ضدلک پیگمنتا
سرم ضد جوش راکوتن
سرم آزلائیک اسید برایت مکس

دیدگاهتان را بنویسید