مقالات آموزشی

تاثیر ویتامین C بر پیشگیری و درمان بیماری کرونا

تا به امروز اثربخشی ویتامین C بر پیشگیری و درمان ویروس کرونا اثبات نشده است. اما به دلیل نقش مهم ویتامین C در سیستم ایمنی، کمبود این ویتامین ممکن است خطر ابتلا به ویروس کرونا یا بروز شدیدتر بیماری COVID-19 را افزایش دهد. کمبود ویتامین C باعث افزایش ابتلا به عفونت‌ها، کاهش پاسخ سیستم ایمنی و افزایش خطر ابتلا به ذات‌الریه می‌شود.
در حال حاضر دانشمندان مشغول انجام تحقیقات در رابطه با تاثیر ویتامین C بر بیماران مبتلا به ویروس کرونا هستند. این تحقیقات روی دوزهای بالای ویتامین C در حال انجام است.

آیا مصرف ویتامین C بر پیشگیری و درمان ویروس کرونا موثر است؟

تا به امروز اثربخشی ویتامین C بر پیشگیری و درمان ویروس کرونا اثبات نشده است. اما به دلیل نقش مهم ویتامین C در سیستم ایمنی، کمبود این ویتامین ممکن است خطر ابتلا به ویروس کرونا یا بروز شدیدتر بیماری COVID-19 را افزایش دهد. کمبود ویتامین C باعث افزایش ابتلا به عفونت‌ها، کاهش پاسخ سیستم ایمنی و افزایش خطر ابتلا به ذات‌الریه می‌شود. احتمال کمبود این ویتامین در افراد با بیماری‌های خاص مانند سرطان، دیابت، بیماری‌های التهابی، سرکوب سیستم ایمنی و همچنین افراد سیگاری بیشتر است. طبق مطالعات متعدد تجویز ویتامین C طول مدت بستری در ICU و مدت استفاده از تهویه مکانیکی در ICU را کاهش می‌دهد. همچنین مصرف این ویتامین در کاهش طول مدت سرماخوردگی مفید گزارش شده است.
در حال حاضر دانشمندان مشغول انجام تحقیقات در رابطه با تاثیر ویتامین C بر بیماران مبتلا به ویروس کرونا هستند. این تحقیقات روی دوزهای بالای ویتامین C در حال انجام است. تا زمان منتشر شدن نتایج این پژوهش‌ها، نمی‌توان درباره اثربخشی این ویتامین بر COVID-19 نظری قطعی داد.

نیاز روزانه افراد به ویتامین C چقدر است؟

در جدول زیر نیاز روزانه افراد به ویتامین C با توجه به سن، جنس و شرایط بارداری و شیردهی مشخص شده است.

ویتامین C محلول در آب است و استفاده از آن در مقادیر بیشتر از نیاز روزانه با خطر کمتری نسبت به ویتامین‌های محلول در چربی همراه است. با این وجود مقادیر زیاد ویتامین C می‌تواند منجر به عوارض گوارشی مانند اسهال، تهوع و دل‌پیچه شود. به طور کلی توصیه می‌شود افراد بزرگسال روزانه بیشتر از 2000 میلی‌گرم ویتامین C مصرف نکنند؛ مگر در شرایط خاص و تحت نظر پزشک.

منابع ویتامین C چیست و آیا استفاده از مکمل ضروری است؟

میوه‌ها و سبزیجات بهترین منابع ویتامین C هستند. استفاده از مکمل‌ها زمانی باید مد نظر قرار گیرد که نیاز روزانه افراد از طریق تغذیه فراهم نمی‌شود. در جدول زیر مقدار ویتامین C موجود در بعضی از منابع غذایی آورده شده است. 

دیدگاهتان را بنویسید