مقالات آموزشی

بیماری کرونا و نوزادان

مطالعات پیشین نشان می‌دهند بزرگسالان با احتمال بیشتری به بیماری COVID-19 مبتلا می‌شوند و موارد محدودی از ابتلا کودکان به این بیماری مشاهده‌ شده ‌است.

در این مطالعه‌ گذشته‌نگر، نُه نوزاد مبتلا به COVID-۱۹ که در بازه زمانی ۸ دسامبر ۲۰۱۹ تا ۶ فوریه ۲۰۲۰ در چین در بیمارستان بستری شده بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. از بین این نُه نوزاد، هفت نوزاد دختر و دو نوزاد پسر بودند که سن آن‌ها بین یک ماه تا یازده ماه بوده است.

شرح‌حال نوزادان ذکرشده در ادامه آورده شده است: چهار نوزاد تب داشتند، دو نوزاد علائم خفیفی در مجاری تنفسی فوقانی داشتند، یک نوزاد هیچ علامتی نداشت و تست کرونا به دلیل ابتلا یکی از اعضای خانواده گرفته شده بود و در مورد علائم دو نوزاد دیگر هیچ داده‌ای در دسترس نبود.

فاصله بین پذیرش این نوزادان تا تشخیص بیماری، یک تا سه روز بوده است. در خانواده هر نُه بیمار، حداقل یک فرد مبتلا وجود داشته است.

نیاز به مراقبت‌های ویژه، استفاده از دستگاه تنفس مکانیکی (ونتیلاتور) و علائم شدید ناشی از بیماری در هیچ‌یک از نوزادان مشاهده نشد.

تعداد اندک نوزادان مبتلا به این بیماری، ممکن است ناشی از مواجهه‌ کم‌تر نوزادان با آلودگی در اجتماع یا عدم تشخیص تمامی نوزادان مبتلا به دلیل خفیف یا بدون علامت بودن بیماری باشد؛ بنابراین نمی‌توان گفت نوزادان به این بیماری مقاوم هستند.

در این مطالعه، هفت نوزاد از نُه نوزاد دختر بودند، درحالی‌که در مطالعات گذشته در بزرگسالان، میزان ابتلا در مردان بیش از زنان بوده است. بررسی تفاوت مشاهده‌‌شده در این گزارش، نیاز به مطالعه‌ بیشتری دارد.

از آن‌جایی که برای کودکان زیر یک‌ سال نمی‌توان از ماسک استفاده کرد، افرادی که با آن‌ها در تماس هستند باید از ماسک استفاده کنند، دستان خود را مرتب بشویند و اسباب بازی‌های کودکان را نیز ضدعفونی کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید