مقالات آموزشی

اگزما پوستی چیست؟

بیماری اگزما پوستی چیست؟

اگزما یا آماس پوست نوعی بیماری پوستی است که باعث خشک شدن پوست، خارش و قرمزی آن می‌شود. جالب است بدانید این بیماری از نوع بسیار خفیف تا زخم‌های شدید متغیر بوده و بسته به برخی شرایط بدن و محیط، شما را درگیر خواهد کرد.

اگزمای پوستی یا آتوپیک درماتیت نوعی بیماری مزمن به شمار می‌آید که می‌تواند مدت‌ها در بدن فرد وجود داشته باشد و گاهی به صورت شدید خود را بروز دهد.

دلیل بیماری اگزما چیست؟

در پاسخ به این سوال که دلیل بیماری اگزما چیست باید بگوییم عوامل مختلفی ممکن است باعث ابتلا به این بیماری شوند که مهم‌ترین آن‌ها آلرژی است. به عنوان مثال حساسیت به موادی از قبیل مواد غذایی، حیوانات خانگی، گرده گل‌ها و … می‌تواند دلیل اگزما باشد.

علاوه بر آن موارد زیر هم می‌توانند باعث بروز اگزما شوند:

  • عوامل ژنتیکی و ارثی
  • حضور درهوای بسیار خشک
  • اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن
  • افزایش حساسیت پوست در اثر خشکی پوست
  • محرک‌هایی از قبیل شوینده‌های شیمیایی، گرما، تعریق زیاد، استرس و اضطراب

علائم بیماری اگزمای پوستی:

توجه داشته باشید با وجود اینکه علائم بیماری اگزمای پوستی بیشتر در ۵ سال نخست زندگی دیده می‌شود، اما تنها مختص این دوره نیست و می ‌تواند در سنین مختلف بروز یابد. البته نشانه‌های اگزما در کودکان و بزرگسالان متفاوت است که به طور کلی برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • خارش شدید
  • بروز دانه‌های ریز
  • پوسته پوسته شدن حاوی بثورات
  • افزایش ضخامت پوست در برخی نقاط بدن
  • قرمزی پوست ناشی از رگ‌های خونی و جریان اضافی خون

علائم اگزما در کودکان:

علائم اگزما در کودکان معمولاً در سن ۲ تا ۵ ماهگی و قبل از سن ۵ سالگی نمایان شده و با خارش، خشکی، قرمزی و برآمدگی‌های کوچک روی پوست گونه، سر و پیشانی همراه است. معمولاً با افزایش سن این بثورات فلسی شکل شده و با خشکی بیش از حد پوست ادامه خواهد داشت.

علائم اگزما در نوجوانان و بزرگسالان:

علائم بیماری اگزمای پوستی در این سن بیشتر اطراف گردن، پشت زانوها و آرنج را درگیر می‌کند. البته گاهی بثورات در مچ دست‌ها، انگشتان، ساعد و صورت نیز دیده می‌شود. اگزما در نوجوانی و بزرگسالی می‌تواند باعث خارش شدید، ضخیم و تیره شدن پوست و بروز زخم شود.

درمان قطعی اگزمای شدید چیست؟

بدون شک بهترین راه حل درمان قطعی اگزمای شدید مراجعه به یک متخصص پوست حاذق است تا داروهای لازم را برای شما تجویز نماید. پمادها و کرم‌های کورتیکواستروئیدی موجب کاهش خارش و قرمزی پوست می‌شوند و گاهی نیز پزشک به جای داروهای کورتونی، پمادهایی از قبیل Pimecrolimus را توصیه خواهد کرد.

برای درمان قطعی اگزمای شدید داروهای آنتی هیستامین، آنتی بیوتیک و رژیم درمانی تجویز می‌شوند که البته تمامی این مواد باید با مشورت پزشک مورد استفاده قرار بگیرند.

قطعی‌ترین درمان برای اگزمای شدید اشعه درمانی است که با استفاده از اشعه ماورابنفش انجام می‌شود. در این روش فرد دو تا سه بار در هفته و هر بار به مدت چند دقیقه در معرض اشعه‌های UVA و UVB قرار می‌گیرد تا پس از چند ماه به نتیجه مورد نظر برسد.

نقش تغذیه در درمان اگزمای پوستی :

توجه داشته باشید که رژیم غذایی تاثیر مستقیمی روی تمامی ارگان‌های بدن می‌گذارد و پوست نیز از این قاعده مستثنا نیست. بنابراین هرچه از مواد غذایی آلرژی‌زا و تحریک کننده دوری کنید زودتر بهبود خواهید یافت. مواد غذایی از قبیل گندم، گلوتن، میوه‌های خانواده مرکبات، انگور، تخم مرغ، لبنیات، ادویه‌جات، برخی از آجیل‌ها و گوجه فرنگی آلرژی‌زا هستند و کاهش مصرف آن‌ها می‌تواند باعث درمان اگزما شود.

دیدگاهتان را بنویسید